סדנאות והרצאות

מתכונים להכנת מזון בריא

תזונה לחולי סכרת

 

הגדרת סוכרת


סוכרת קיימת אם לאחר צום בלילה הריכוז של הגלוקוז בפלסמה גדול או שווה ל 140 מ"ג לדציליטר.
סוכרת קיימת גם אם לאחר אכילת 75 גרם גלוקוז, ריכוז הגלוקוז לאחר שעתיים גדול או שווה ל 200 מ"ג לדציליטר.
רמת גלוקוז תקינה היא 60 עד 110 מ"ג לדציליטר.

התזונה מהווה מרכיב חיוני בשליטה בסוכרת. תזונה מאוזנת ונבונה שומרת על רמות תקינות של סוכר (גלוקוז) ושומנים (כולסטרול וטריגליצרידים) בדם.
אם יש לך סוכרת סוג II, הדבקות בתוכנית התזונה שלך תעזור לך להגיע למשקלך הרצוי ולשמירה עליו. כמו כן התזונה תעזור לך להיות מאוזן עם האינסולין שגופך מייצר. אם יש לך סוכרת סוג I, אתה חייב להיצמד לתוכנית התזונה שלך כדי לשמור על איזון בין האינסולין שאתה מזריק למאכלים שאתה אוכל. המפתח להבנת ההשפעה שיש למזון על מחלת סוכרת טמון באינדקס הגליקמי.
אין זה מן הראוי להמשיך לאכול ככל העולה על רוחנו ולתלות את יהבנו בתרופות שיאזנו את רמת הסוכר. עובדה היא שבמשך הזמן הלבלב הולך ונחלש יותר ויותר והמינונים של התרופות הולכים וגדלים עד להזדקקות של הוספת אינסולין.

אינדקס גליקמי מראה לנו כמה זמן לוקח לפריט מזון מסוים להעלות את רמת הגלוקוז בדם. חשוב לכלול בכל ארוחה לפחות פריט אחד בעל אינדקס גליקמי נמוך. לדוגמא: האינדקס הגליקמי של תפוח אדמה אפוי הינו 85,של לחם לבן 75, לעומת האינדקס הגליקמי של ארטישוק שהינו 15. לא מומלץ להרבות בתפוחי אדמה ובמקומם כדאי לעבור לבטטה שהינה בעלת אינדקס גליקמי נמוך יותר ומכילה סיבים וביטא קארוטן)..

דבר נוסף שיש לזכור בהקשר לסוכרת הוא כמות הקלוריות הנצרכת. קלוריה היא יחידת חום שמשתמשים בה על מנת לבטא את כמות האנרגיה המצויה במאכלים. זכור, אם אתה אוכל יותר קלוריות מאשר גופך צריך, הקלוריות העודפות מאוחסנות בצורת שומן. כדאי גם לזכור שאין דין קלוריה מאגוזי מלך כדין קלוריה מסוכר ופחמימה מזוקקת.
על אף שלא ניתן לרפא את מחלת הסוכרת, הרי שניתן לשלוט בה באמצעות שליטה ברמות הגלוקוז והאינסולין שבדם.

סימפטומים לסוכרת  1(סוכרת נעורים):
אי שקט, השתנה תכופה, תחושה כבדה של צמא, הקאות או בחילות, חולשה ועייפות, אובדן משקל למרות אכילה רגילה (סוכר בורח בשתן), רעב בלתי רגיל, בילדים הרטבה תכופה בלילה, מצבי היפרגליקמיה והיפוגליקמיה.
סימפטומים לסוכרת 2:
ראיה משובשת, צימאון רב, השתנה מרובה, סחרחורת ועייפות, דלקות עור, תחושת קהות או נימול ברגליים, אובדן שיער ברגליים והגברת השיעור בפנים, דלקת באיבר המין הגברי.

המלצות תזונתיות


היחס בין אבות המזון בתזונה בסוכרת:

חלבונים - 25 אחוז
פחמימות - 55 אחוז
שומנים - 20 אחוז.

1.    מומלץ להרבות באכילה ירקות ועלים ירוקים. אלה עשירים בכלורופיל , חלבון, מינרלים,  בסיסיים לגוף, ומטהרים אותו מרעלים.
2.    חד משמעית, התפנית החדה ביותר בסוכרת הנשענת על תזונה קורית ע"י בחירה של מזון לא מבושל  ((Raw Food. זאת, מניסיוני בחמש השנים האחרונות בהדרכה לאורח חיים בריא לחולי סוכרת. לכן ,כדאי לשלב בתזונה:
א.    אכילה  של עלים וירוקים בסלטים ובשייקים.
ב.    מיץ עשב חיטה.
ג.    מרקים קרים בבלנדר המורכבים לדוגמא מירקות ועלים ירוקים בתוספת אבוקדו (או טחינה גולמית) , מיץ לימון, שורש ג'ינג'ר, שום, מלח, תבלינים ותוספת של חצי כוס מים. בחורף ניתן אף לחמם מעט מרק זה בתנור על חום של 50 מעלות. ניתן להוסיף זרעי צ'יה טחונים.
ד.    מדי פעם מומלץ להוסיף למזון וכן למזון הטחון בבלנדר אצות ים כגון: וואקאמה, נורי, היזיקי.
ה.    מומלץ לשלב בתזונה מיצים מירקות  ובעיקר מיץ ירוק מעט לפני הארוחה (מיץ מעלי חסה, מנגולד, מלפפון עם הקליפה, סלרי, ארטישוק ירושלמי, כרוב, קישואים, פטרוזיליה, שמיר, רוקט, עלי בייבי, נבטים ירוקים,  וכל מה שירוק – אפשר כל שילוב שביניהם). העלים הירוקים מכילים כרום, מגנזיום, אשלגן וברזל וכן סיבים תזונתיים ומשפיעים לחיוב על תמונת הסוכר בדם.
ו.    כדאי להשתמש בתרמוס שיכיל מיץ ירוק או שייק ירוק לקחת איתנו לעבודה.

3.    אופציה שניה היא לשלב ירקות מאודים במשך זמן קצר.

4.    יש להמעיט או להדיר חלבון מן החי ככל הניתן. הדבר נכון במיוחד לתופעת הסינדרום המטבולי. חלבון מן החי מכיל שומן רווי שעלול להשפיע על תמונת השומנים בדם ועל תמונת הסוכר בדם. לאלה הזקוקים ללא אפשרות לאכול תחליפים, לחלבון מן החי, כדאי להסתפק בשתי ביצים לשבוע ופעם אחת דג ים צפוני.

5.    מומלץ לאכול /לבלוע את המזון הטחון או המיץ בבלנדר באיטיות ובהדרגה.לעיסה מעלה את רמות הסרוטונין במוח ומגבירה את ה"אש" של מערכת העיכול. כמו כן לעיסה ממושכת גורמת להרגשת שובע בערך ב-20% יותר.

6.    מומלץ לטחון פשתן ולפזר על כל סלט (כ-2 כפיות) או זרעי צ'יה.


מקור החלבון:

בעיקר טופו, אגוזים, קטניות (חומוס, עדשים, שעועית מסוגים שונים),, גרעינים, זרעים, חמאת שקדים וטחינה, סייטן (עשוי מחלבון חיטה).

בתקופה הראשונה – אין לאכול פירות מתוקים בכלל, ממתקים, דברי מאפה, לחמים, פסטות וכו'.יש להמעיט מאד באכילת גזר, סלק פלפל אדום – וזאת עד שערכי הסוכר מיוצבים במשך תקופה של שלושה-ארבעה שבועות לפחות.

ממתיק - צמח הסטיביה בלבד. לא מומלץ להשתמש באספרטם (ולא במשקאות דיאט) או סוכרלוז (סוכרה דיאט) וכן סורביטול ומניטול. דוקא מחקרים מראים שאספרטם גורם בצורה עקיפה להשמנה ולעליה ברמת הסוכר.


מקור השמנים:
•    השמנים, הגרעינים והאגוזים לא יהיו מחוממים, אפויים או מטוגנים.
•    בעיקר שמנים חד בלתי רוויים כמו שמן זית, טחינה, אבוקדו, שקדים, ומעט שמנים בלתי רוויים, כמו: אגוזי מלך, זרעי פשתן, שמן חריע.
•    חלבון ושומן מאיטים את עליית האינדקס הגליקמי בעכבם את התרוקנות הקיבה.

צמחים להורדת רמות סוכר:
שום, בצל, ג'ינסנג, עלי זית, קינמון, סרפד, אלוורה, חילבה, עלי בזיליקום, ארטישוק ירושלמי, גויאבה.
מיץ גויאבה משפר את רמות הסוכר בדם בחולי סוכרת.


המלצות כלליות:

1.     ירידה במשקל. המשקל גורם משמעותי בסוכרת. לסביבה השומנית השפעה מזיקה על סוכרת.
2.     שינוי תזונתי
3.     פעילות גופנית.
4.     שתיה יומיומית של מיץ עשב חיטה המכיל מינרלים רבים, ביניהם כרום המאזן את משק הסוכר בדם.

 

ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית 052-3978782


| סכרת || תזונה לסכרת || דיאטה לחולי סכרת |



ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית

© כל הזכויות שמורות לעדנה מינץ - המידע הניתן כאן איננו מידע רפואי ולא בא להחליף טיפול תרופתי.
יש להיוועץ ברופא לפני שמחליטים לעשות שינויים כלשהם. אין להעתיק או לשכפל תוכן מאמר זה ללא רשות.

 

עדנה מינץ, תזונה טבעית - mintzedna@gmail.com

 

________________________

________________________

סדנה בת 8 מיפגשים
לאורח חיים בריא
לחולי סרטן
ובני משפחותיהם

________________________


 
 

גלריית תמונות המלצות תזונתיות ייעוץ תזונה אישי וקבוצתי ייעוץ תזונה לאירגונים ועסקים סדנאות והרצאות מתכונים מאמרים שאלות נפוצות קישורים מומלצים

 

עדנה מינץ בפייסבוק



עיצוב