סדנאות והרצאות

מתכונים להכנת מזון בריא

תזונה ללא גלוטן

 


גלוטן הינו חלבון שנמצא בגרעין חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין וקאמוט.

תזונה ללא גלוטן הינה תזונה שמדירה את הדגנים שנמנו לעיל.

תזונה נטולת גלוטן חשובה לחולי צליאק, אך גם לחלק גדול של האוכלוסיה שרגיש לגלוטן. רגישות זו מתבטאת בסימפטומים שונים כגון: נפיחות וגזים בבטן, פריחות בעור, כאבים בפרקים, מיגרנות וכו'. לעתים אין סימפטומים מיידיים.

בקרב חולי צליאק גלוטן גורם לדלקת במעי. אם הדבר נמשך לאורך זמן, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך  לרירית המעי ולמבנה האנטומי שלו. כתוצאה מכך הספיגה במעי הולכת ומתמעטת ועלולים להיווצר מחסורים בויטמינים, בברזל, וכתוצאה מכך אנמיה, ירידה במשקל ועוד.

בתחילה ההינזרות מגלוטן יכולה להיות מאכזבת, אולם עם הזמן ניתן למצוא תחליפים רבים ואף טעימים. תיווכחו לדעת שממילא אכלתם מוצרי מזון אלה כבר זמן רב ונהניתם לאכול אותם. השתדלו לראות את הצעד שנקטתם בו כצעד חיובי שיביא לכם תועלת לטווח הארוך והסתכלו על הצד החיובי שבכך. כמו כן תיווכחו לדעת כמה מוצרים קיימים כיום בשוק לטובת רגישים לגלוטן – מוצרים כמו לחמים, פסטה, קמחים, מוצרי מאפה וכו'. יש אפילו חנויות שמתמחות במוצרים ללא גלוטן.

 

מזונות שמותר לאכול:

מזונות בריאים רבים מותרים כמו למשל: קטניות, גרעינים, אגוזים (בצורתם הטבעית הלא מעובדת), ביצים, חלבונים מן החי (ללא ציפוי של פירורי לחם), ירקות ופירות, מוצרי חלב. חשוב לוודא שכל המוצרים הללו אינם מעובדים ושלא צורפו אליהם דגנים מכילי גלוטן, חומרים שהם משפרי טעם או משמרים.

ישנו מספר לא מבוטל של "דגנים" (לא במובן הקלסי של המונח) שמותר לאכול, כמו:

כוסמת ואטריות כוסמת

תירס וקמח תירס ואטריות מהם

אמרנט

קינואה ואטריות ממנה

דוחן

פשתן

אורז וקמח אורז

קמח תפוחי אדמה

אטריות אורז (רצוי מלא)

טפיוקה

טף

קמח סויה

קמח חומוס

 

כדאי להימנע מכל מזון או משקה שמכיל את המזונות הבאים:

שעורה (בירה, מאלט, ממתיק ממאלט, חומץ מאלט שעשויים בד"כ משעורה)

שיפון

כוסמין

קאמוט

 חיטה

רוטב סויה (אלא אם כתוב שהוא לא מכיל חיטה)

כמו כן יש מוצרים המכילים חיטה שמסתתרים מאחורי שמות כמו:

בורגול, חיטת דורום, סולת, ביסקוויטים שונים, קמח קאמוט, וכו'.

כדאי להימנע ממוצרי מאפה, פיצות, בצקים קפואים (אלא אם הוכנו מקמח תירס), דגני בוקר, ממתקים, עוגות ועוגיות, בירות, קרוטונים, צ'יפס, סלטים מוכנים שמכילים גלוטן, רטבים, מוצרים של טבעול, מוצרי בשר צמחי,  מצות, נקניקים ובשרים קרים, פסטה, רוטב סויה (אלא אם הוא אינו מכיל גלוטן), תערובות אורז מוכן לבישול ומתובל, אבקות מרק.

כדאי גם לבדוק את האותיות הקטנות שעל גבי קופסאות תוספי המזון ולוודא שאין בהם חיטה.

מה לגבי שבולת שועל:

שבולת שועל עצמה אינה מכילה גלוטן. היא מכילהחלבון מסוג אחר וכמות גדולה של עמילן, אך לא גלוטן. הסכנה יכולה להיות שהיא באה במגע עם חיטה בזמן הגידול והעיבוד. מסיבה זו רופאים ותזונאים ממליצים להימנע משבולת שועל אלא אם כן היא מסומנת כנקיה מגלוטן.

 

חשש ממגע עם גלוטן

קיימת אפשרות שבפס הייצור מוצרים שאינם מכילים גלוטן באו במגע עם שיירים של חיטה או דגנים מכילי גלוטן. כמו כן בעת הכנת המזון בבית, אם יש תזונה מעורבת, קיימת אפשרות של "זליגה", של חומר עם גלוטן לתוך המזון, או אם משתמשים באותו תנור או טוסטר אובן.זה כמובן מצריך היערכות בהתאם.

 

מה לגבי מיץ עשב החיטה:

עשב חיטה אינו מכיל גלוטן, אולם בגלל החשש שבא במגע עם גרגיר החיטה, יש לשקול שימוש בו.

 

מחסורים תזונתיים:

היות והימנעות מדגנים כמו חיטה, שיפון וכו' עלולה להוביל למחסורים כמו ברזל, סידן, וכו', וכן העובדה שספיגה במעיים לפעמים נפגמת כתוצאה מהנזק שבגלוטן למעי, מן הראוי להיבדק ולוודא שאין מחסור בחומרים אלה: ברזל, סידן, סיבים, תיאמין (ויטמין 1B), ריבופלאבין, ניאצין וחומצה פולית. אם קיים מחסור, יש להיוועץ באיש מקצוע וליטול תוספים בהתאם.

 

תזונה טבעונאית RAW FOOD 

תזונה טבעונאית שנשענת על מזון נא RAW FOOD "תפורה" ממש היטב לחולי צליאק ולרגישים לגלוטן. תזונה זו ממילא מדירה את רוב מוצרי החיטה.

בתזונה כזו קמח הפשתן מחליף את קמח החיטה, קרקרים מפשתן או מכוסמת או משבולת שועל מחליפים את הקרקרים או הלחם שעשוי מחיטה. ניתן להשתמש בקמח שקדים, קמח אגוזים, קמח מגרעינים טחונים וכו' ולהוסיף אליהם ירקות קצוצים וליצור קציצות בתוספת טחינה גולמית.

יש אפשרות להכין "פסטה" מקישואים בעזרת קולפן או מכונה שמוציאה מעין "חוטים" ארוכים מהקישוא או ירקות שורש כתוצאה מתנועה סיבובית של המכונה. לזה אפשר להוסיף רטבים וכן אגוזים קצוצים. זה טעים מאד וקל להכנה.

באתר זה ניתן לרכוש DVD באורך 90 דקות שמכיל 13 מתכונים שכולם נטולי גלוטן וביניהם "פסטה" מקישואים עם רוטב עגבניות או רוטב פסטו.

 


| תזונה ללא גלוטן || תזונה דלת גלוטן || מתכון ללא גלוטן |



ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית

© כל הזכויות שמורות לעדנה מינץ - המידע הניתן כאן איננו מידע רפואי ולא בא להחליף טיפול תרופתי.
יש להיוועץ ברופא לפני שמחליטים לעשות שינויים כלשהם. אין להעתיק או לשכפל תוכן מאמר זה ללא רשות.

 

עדנה מינץ, תזונה טבעית - mintzedna@gmail.com

 

________________________

________________________

סדנה בת 8 מיפגשים
לאורח חיים בריא
לחולי סרטן
ובני משפחותיהם

________________________


 
 

גלריית תמונות המלצות תזונתיות ייעוץ תזונה אישי וקבוצתי ייעוץ תזונה לאירגונים ועסקים סדנאות והרצאות מתכונים מאמרים שאלות נפוצות קישורים מומלצים

 

עדנה מינץ בפייסבוק



עיצוב