סדנאות והרצאות

מתכונים להכנת מזון בריא

מלח הארץ

     
   

המלח נחשב בעבר למצרך יקר. השם הנגזר salary (משכורת).

בעבר הרחוק חיילי רומי קיבלו את משכורתם בשקיות מלח. השליטה במסחר במלח הייתה בידי המלכים.

מלח נחוץ לגופנו כדי לשמור על מאזן הנוזלים בגוף. הוא חיוני בהעברת אותות במערכת העצבים. הכליות מאזנות את כמויות הנתרן בגוף, אולם הצטברות רבה מדי של נתרן בגוף מביאה לעליה בנפח הדם ובמאמץ כבד יותר ללב.


כיום ישנה צריכת יתר של מלח. ידנו מושטת בקלות למלחיה בין אם צריך ובין אם לא. אמנם לרוב האוכלוסייה אין זו בעיה, אולם לא חייבים להגיע למצב של לחץ דם גבוה או בעיות אחרות כדי לצמצם את צריכת המלח הרע.

גופנו זקוק לכ-2.5 גרם נתרן ליום, אך אנו יכולים להתקיים על הרבה פחות (לפי מקורות מסויימים מספיק 0.5 גרם). חוש הטעם שלנו הוא סתגלן, ואם נצמצם בהדרגה את צריכת המלח, לא נחוש עוד בצורך בכמויות רבות של מלח.

מלח מכיל 40 אחוז נתרן. בכפית אחת מלח יש 2400 מיליגרם נתרן. כלומר במקרה הקיצוני נחוצה לנו כפית מלח ליום. רוב האוכלוסייה צורכת 5-8 גרם מלח ליום. המזון המוכן והאוכל התעשייתי (מאפים, דגני בוקר, סלטים מוכנים, דברי חלב, שימורים, מזון מוכן מוקפא, זיתים, מלפפון כבוש, שימורי דגים) עשירים מאד בנתרן כי הוא משמר ומשפר את טעם האוכל.

לידיעתכם, ירקות ופירות ומזונות שונים מכילים נתרן טבעי (סלרי, ירקות שונים, קטניות, דגנים, חלבון מן החי) שהוא טבעי יותר לגוף.

את מלח הים הרע מזקקים בתהליך של חימום מעל 1100 מע' צלסיוס. המינרלים שבו מופרדים, והוא הופך לגוש, אותו מפוררים לגבישונים. כדי שלא יהפכו שוב לגוש, נעזרים בחומר מיוחד שמשנה את צבע המלח לסגול. כדי להשלים את התהליך, צובעים את המלח בלבן "כמקובל, ומוסיפים גלוקוז, טלק ואלומיניום סיליקאט, בתוספת עוד כמה חומרים...
התוצר המוגמר הוא 97.5% נתרן כלורי ללא כל מינרלים

לעומת זאת, המלחים הטבעיים כמו מלח ים אפור או מלח הימלאיה ורוד  המיובשים בשמש וברוח, ומכילים מינרלים שזמינים ברמה התאית, כגון, מגנזיום, אשלגן, ברזל וסידן.

המלח מכיל סתירה: הוא משמר את המזון מצד אחד אולם בריכוזים גדולים מידי הורג את החי והצומח.

 

כמה טיפים כיצד לצמצם צריכת מלח:

  • אל תוסיפו מלח אוטומטית לפי הוראות המתכון. (מלח נחוץ במעט מאד מתכונים כמו למשל לחם אפוי, שבו המלח מסייע לתפיחה).
  • השתדלו לאכול יותר מזון טרי ולא מבושל. טעמם של הירקות, האגוזים, הגרעינים, העלים הירוקים והנבטים עשיר דיו גם ללא מלח.
  • נסו להשתמש בתבלינים כמו שום, פטרוזיליה, אורגנו, מרווה, טימין, כמון ואבקת סלרי המכיל נתרן אורגני מהסלרי עצמו ויותר אשלגן.
  • נסו לשלב מיץ לימון
  • במקום מלח הגבירו מעט את החריפות
  • השתמשו באבקת שום טחון, בצל טחון או בצל ושום טריים
  • השתדלו לא לצרוך מזונות משומרים  בקופסאות (אלה עשירים במלח)
  • אם משתמשים בטונה משומרת או בירקות מקופסאות, שיטפו אותם תחת מים זורמים אל תוך מסננת במשך דקה או שתיים
  • השתדלו להמעיט באכילה של מלפפונים כבושים במלח, זיתים ומזונות משומרים עם מלח.
  • השתדלו להמעיט בכמויות רוטב סויה (כף רוטב סויה מכילה כ-900 מ"ג נתרן). במקום זאת נסו מישרה של מיץ לימון, שמן זית ושום ותבלינים.
  • עשו לכם מנהג, הוסיפו מלח רק אם יש צורך. כך תצרכו הרבה פחות  מלח.

 

מתכון לאבקת מרק ביתית:

חיתכו כל מיני ירקות אורגניים כגון: סלרי, גזר, בצל, פטרוזיליה, שמיר, תפ"א, שום  וכו' לקוביות קטנות.
יבשו אותן בתנור אפיה בחום נמוך, במייבש מזון או בשמש. לאחר שיתייבשו, טחנו אותם במטחנת קפה או בבלנדר.
טעמו את האבקה שנתקבלה, ואם לדעתכם חסר מלח, הוסיפו מעט מלח.

 

פתגם אנגלי אומר: "אל נא תיתן עצה או מלח אלא אם כן אתה מתבקש לכך."


 

 


| עדנה מינץ || תזונה טבעית || Raw Food |



ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית

© כל הזכויות שמורות לעדנה מינץ - המידע הניתן כאן איננו מידע רפואי ולא בא להחליף טיפול תרופתי.
יש להיוועץ ברופא לפני שמחליטים לעשות שינויים כלשהם. אין להעתיק או לשכפל תוכן מאמר זה ללא רשות.

 

עדנה מינץ, תזונה טבעית - mintzedna@gmail.com

 

________________________

________________________

סדנה בת 8 מיפגשים
לאורח חיים בריא
לחולי סרטן
ובני משפחותיהם

________________________


 
 

גלריית תמונות המלצות תזונתיות ייעוץ תזונה אישי וקבוצתי ייעוץ תזונה לאירגונים ועסקים סדנאות והרצאות מתכונים מאמרים שאלות נפוצות קישורים מומלצים

 

עדנה מינץ בפייסבוק



עיצוב