סדנאות והרצאות

מתכונים להכנת מזון בריא

אילו יתרונות יש לסידן?

 

כשמדברים על סידן הנושא הראשון שקופץ לנו לראש הוא הגנה על העצמות ומניעת אוסטאופורוזיס. אולם לפי משרד הבריאות האמריקאי רק 21 אחוז מהאוכלוסייה מקבלים את הקצובה המומלצת היומית של סידן.

אז מה התפקידים של הסידן בגוף?

  1. א.      סידן מסייע בהורדת משקל.  הכיצד?

     

כאשר יש בגוף מחסור בסידן, בלוטת הפאראתאירויד (אחת מארבע בלוטות. שנמצאת בצוואר ליד בלוטת התריס), משחררת הורמון שמגרה את העצמות להוציא סידן לתוך זרם הדם. הכליות משגרות אף הן הורמון הנקרא קלציטרול שהוא נגזרת של ויטמין D, על מנת להגביר את הספיגה של סידן.
הבעיה היא שהן הפאראתאירויד והן הקלציטרול מגרים יצירת שומן ומונעים את פירוקו. כתוצאה מכך גופך נאחז בשומן הזה גם אם אנו על תזונה דלת קלוריות. לעומת זאת, צריכה מרובה של סידן מרגיעה את בלוטת הפאראתאירויד והגוף אינו מאחסן שומנים ומאפשר את פירוקם.

 

  1. ב.     סידן מגן על הלב

    אם קיים בגופנו מחסור בסידן, יש סיכוי גדול יותר לסבול מעודף לחץ דם. גופנו מפריש את הורמון הקלציטריול בתגובה למחסור בסידן. קלציטריול פועל על הדפנות החלקות של העורקים  על ידי כיווצם ובכך מעלה את לחץ הדם.
    לפיכך יש חשיבות לנטילת לסידן לא פחות מאשר לנתרן. כמות מספקת של סידן בדם מאפשרת  לשרירים ולשריר הלב להתכווץ ולהתרחב. הסידן גם מאפשר למערכת העצבים לפקח על רמת הלחץ בעורקים.

 

  1. ג.    סידן מקל על כאבי טרם מחזור

    לפי מחקר שנערך בשנת 1998 בבית חולים ST. LUKE ROOSVELT  בניו יורק חילקו נשים לשתי קבוצות: קבוצה אחת שנטלה 600 מ"ג סידן ליום וקבוצת ביקורת. בקבוצה שנטלה סידן הרגישו הנשים הקלה בסימפטומים כבר אחרי חודשיים.  ההסבר לכך הוא שכאשר יש מחסור בסידן הגוף מדכא את אותם הורמונים שמשחררים סידן, אם יש בו מחסור של סידן. נשים שסובלות מכאבי טרום מחזור סובלות מרמה גבוהה של הורמונים אלה בתקופת המחזור. אין זה מקרה שיש התכווצויות רחם  מרובות המזכירות התכווצויות שרירים בעת מחסור בסידן בגוף. מתברר שהסידן עוזר גם לבעיות של דיכאון, נטייה לרגוז ומצבי רוח בעת המחזור, כמו גם תחושת אי נוחות בשדיים.

 

  1. ד.      סידן מגן מפני סרטן במעי הגס 

 

מידה נכונה של סידן יכולה למנוע היווצרות סרטן או פוליפים במעי הגס לא ברור הקשר, אך יש סברה שעודפי סידן שנשארים אחרי שהגוף סופג מה שהוא צריך,  נקשרים במעי  למחוללי סרטן ומוציאים אותם מהמעי החוצה. מחקרים הראו שצריכת סידן ממזון או מתוספים משיגה אותה תוצאה.


סידן מגן על שיניים בריאות

השיניים בפה תלויות באספקת סידן, אולם לא רק הן. גם עצמות הלסת תלויות במשק הסידן. כאשר קיים מחסור בסידן, עצם הלסת, כמו שאר העצמות, משחררת סידן לדם. כאשר עצם הלסת נחלשת,  לעתים רופא השיניים הוא הראשון שמוצא בעיה של אוסטיאופורוזיס כתוצאה מנסיגת עצם הלסת. מתחילה התרופפות שיניים, נוצרים רווחים המעודדים דלקת, הצטברות חיידקים ודימומים. לפי דעת מומחים, מצב השיניים והחניכיים יכול להצביע על מצב העצמות בכללותו בגוף. אם נוצרת בעיית  ניידות בשיניים, כדאי לבדוק אפשרות של מחסור בסידן.

 

 

כמה סידן יש במזונות השונים:

יוגורט דל שומן, 240 מ"ל                                                               448 מ"ג

כוס מיץ תפוזים מועשר בסידן                                                        350 מ"ג

100 גרם סרדינים עם העצמות                                                       350 גרם

1 כוס חלב סויה מועשר בסידן                                                        300 מ"ג

30 גרם שומשום                                                                           280 גרם

1 כוס עלים ירוקים מאודים (קייל, תרד)                                           226 מ"ג

1/2 כוס טופו מועשר בקלציום סולפט                                              204 מ"ג

1 כף מולסה                                                                                 172 מ"ג

1 כוס שעועית לבנה מבושלת                                                         161 מ"ג

1 כוס בוק צ'וי מבושל                                                                    156 מ"ג

5 תאנים מיובשות (בינוניות)                                                           133 מ"ג

1 כוס קינואה                                                                                100 מ"ג

1 כוס ברוקולי                                                                               94 מ"ג.

 

 

 

קצובת סידן ליום ממזון:

 

כדי להשיג את הקצובה היומית של סידן ממזון, כדאי לצרוך: 1 כוס בוק צ'וי או ברוקולי( 16%), 90 גרם סרדינים( 32%),  30 גרם שומשום מלא טחון ( 28%),  , וכוס חלב שקדים או חלב סויה מועשר בסידן   (30%)..

 

לכמה סידן אנו זקוקים ביום:

גיל 9-18                     1300מ"ג ליום

גיל 18-50                     1000 מ"ג

גיל 50 והלאה:              1200 מ"ג

כדאי לשלב את צריכת הסידן היומית ממזון ומתוסף, סידן. אולם למי שיש נטיה לאבנים בכליות, כדאי להתייעץ עם רופט.

 

אילו תוספים מומלצים:

תמיד כדאי לשלב סידן עם תוספת ויטמין D..

סידן קרבונט הינו הזול והנפוץ ביותר. יש לצרוך אותו יחד עם האוכל.

סידן ציטראט גדול יותר וקשה יותר לבליעה ולא חייבים לבלוע יחד עם האוכל.

סידן מאלמוגים מצויין וספיגתו טובה אף היא. יש רק לוודא שאין בו עופרת.

כמו כן כדאי שתוסף הסידן יכיל אלמנטים נוספים שמסייעים לספיגה יותר טובה כגון מגנזיום, מנגן, בורון, נחושת, אבץ. לכן כדאי לצרוך קומפלקס סידן.

ואפשר גם מחומר שנמצא בכל בית:  ניתן לקחת קליפות משתי ביצים ולהשרות במיץ לימון למשך הלילה ולשתות בבוקר.

 

 

© כל הזכויות שמורות לעדנה מינץ.

המידע הניתן כאן איננו מידע רפואי ולא בא להחליף טיפול תרופתי. יש להיוועץ ברופא לפני שמחליטים לעשות שינויים כלשהם.

אין להעתיק או לשכפל תוכן מאמר זה ללא רשות.

 

 

ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית 052-3978782

 

 

 


| עדנה מינץ || תזונה טבעית || Raw Food |



ניתן לקבל הדרכה לאורח חיים בריא ע"י פגישה אישית

© כל הזכויות שמורות לעדנה מינץ - המידע הניתן כאן איננו מידע רפואי ולא בא להחליף טיפול תרופתי.
יש להיוועץ ברופא לפני שמחליטים לעשות שינויים כלשהם. אין להעתיק או לשכפל תוכן מאמר זה ללא רשות.

 

עדנה מינץ, תזונה טבעית - mintzedna@gmail.com

 

________________________

________________________

סדנה בת 8 מיפגשים
לאורח חיים בריא
לחולי סרטן
ובני משפחותיהם

________________________


 
 

גלריית תמונות המלצות תזונתיות ייעוץ תזונה אישי וקבוצתי ייעוץ תזונה לאירגונים ועסקים סדנאות והרצאות מתכונים מאמרים שאלות נפוצות קישורים מומלצים

 

עדנה מינץ בפייסבוק



עיצוב